Ozobot

Om met de Ozobot te kunnen werken hoef je nog geen programmeercode te kennen.

Dit slimme robotje kun je programmeren door te tekenen op papier of op een tablet. De robot volgt de lijn en neemt de kleur aan van de lijn.
Komt de robot een kleurcode tegen dan voert hij de actie uit.

Bekijk onderstaande video voor een introductie.

Voor het programmeren van Ozobot hoef je nog geen programmeercode te kennen.

Bij Ozobot moet je de kleurcodes gebruiken om een robot de juiste instructies te geven.

Wat ga je leren?

  • Je leert een robot te programmeren door gebruik te maken van kleurcodes.

Manier van werken

Deze opdracht doe je samen met een andere leerling.


Opdracht 1

Dit zijn puzzels waarbij je de Ozobot naar de eindbestemming moet programmeren. De eindbestemming op de tekeningen is de afbeelding van de Ozobot.

  • Zet de juiste kleurcodes op de lege plekken.
  • Maak foto's van je tekeningen.

Opdracht 2 

Je kent nu de basisprincipes om de Ozobot te besturen.

  • Maak zelf een tekening met instructies voor de Ozobot.
  • Maak een foto van je tekening.
  1. Gebruik verschillende lijnkleuren.
  2. Gebruik verschillende kleurcodes.
  3. Laat de Ozobot jouw actie tekening uitvoeren.

Opdracht 3 

  • Download de Ozobot App op de tablet
    De link is: https://ozobot.com/play/apps. Je kunt de app ook downloaden via de Play Store of App Store. 
  • Maak zelf een tekening met instructies voor de Ozobot op je tablet.
  • Maak een foto van je tekening.
  1. Gebruik verschillende lijnkleuren.
  2. Gebruik verschillende kleurcodes.
  3. Laat de Ozobot jouw actie tekening uitvoeren.

Opdracht 4 

  • Laat je Ozobot zo snel mogelijk door het doolhof gaan.
  • Schrijf op de tekening de tijd die je Ozobot erover deed om uit het doolhof te komen.
  • Maak een foto van je tekening.
  • Film je Ozobot als hij door het doolhof gaat. 

Gebruik hiervoor de kleurcodes. Van je docent krijg je het doolhof, zodat je hierin de kleurcodes kunt tekenen.  

Eindopdracht 

  • Maak een pagina op jouw website. Noem deze pagina "Ozobot". Hang hem onder de pagina Portfolio. 
  • Plaats op deze pagina de volgende afbeeldingen:
    • foto's van de tekeningen van opdracht 1, 2, 3 en 4
    • filmpje van je Ozobot als hij door het doolhof rijdt.