Micro:bit

De micro:bit is een kleine computer. 

In de onderstaande video zie je wat de mogelijkheden zijn van micro:bit.

Bij micro:bit moet je instructieblokken op de juiste plaatst zetten.

Voor het programmeren van micro:bit hoef je nog geen programmeercode te kennen.

Wat ga je leren?

  • Je leert een mini-computer programmeren.
  • Je leert programmeren in instructieblokken.

Manier van werken

Deze module doe je alleen.


Opdracht `1a

Bekijk de video. In de video krijg je uitleg over het geven van een naam aan een code. 

Opdracht `1b

  • Wissel de taal in de micro:bit editor van Nederlands naar Engels. 
  • Wissel de taal in de micro:bit editor terug van Engels naar Engels. 

Bekijk de video. In de video krijg je uitleg over het veranderen van de taal in de micro;bit editor. 

Opdracht `1c

  • Wissel de taal in de micro:bit editor van Nederlands naar Engels. 
  • Wissel de taal in de micro:bit editor terug van Engels naar Engels. 

Bekijk de video. In de video krijg je uitleg over het veranderen van de taal in de micro;bit editor. 

Opdracht 2 : 

  • Programmeer je voornaam en achternaam in licht. 

Bekijk hiervoor de video en volg de aanwijzingen. Zet het filmpje regelmatig op pauze, zodat je zelf de stappen kunt uitvoeren in de micro:bit editor

Opdracht 3

  • Programmeer een kompas.

Bekijk hiervoor de video en volg de aanwijzingen. Zet het filmpje regelmatig op pauze, zodat je zelf de stappen kunt uitvoeren in de micro:bit editor

 

Opdracht 4

  • Programmeer de game Steen-papier-schaar,
  • Maak een screenshot van je programma.

Bekijk hiervoor de video en volg de aanwijzingen. Zet het filmpje regelmatig op pauze, zodat je zelf de stappen kunt uitvoeren in de micro:bit editor

Opdracht 5

Op het werkblad Micro-bit.nl vind je verschillende opdrachten. Kies uit de opdrachten 6, 7 en 8 één opdracht.

  • Maak het a en b deel van de opdracht die je gekozen hebt. 
  • Maak een screenshot van je programma.

Plusopdracht

Dit is een extra opdracht. Deze opdracht is geen onderdeel van het normale lesprogramma. Je kunt deze opdracht doen als je docent aangeeft dat je deze opdracht mag doen. 

  • Ontwerp en programmeer zelf een spel. 

Eindopdracht

  • Maak een pagina op jouw website. Noem deze pagina "Micro:bit". Hang hem onder de pagina Portfolio. 
  • Plaats op deze pagina de volgende afbeeldingen en filmpjes:
    • het screenshot van het programma van het spel Appels vangen
    • het screenshot van het programma van het spel Tafels
    • het screenshot van het programma van het spel Steen-papier-schaar.
  • Zet op de site een link naar je zelf gemaakte spel.