CodeWise

Met CodeWise start je met programmeren. Met icoontjes laat je een figuur bewegen. 

Je hoeft nog geen programmeercode te kennen om met CodeWise aan de slag te gaan.

Wat ga je leren?

  • Je leert hoe je een account moet aanmaken.
  • Je leert programmeren door instructie-icoontjes in de juiste volgorde te zetten.

Manier van werken

Deze module doe je alleen.


Opdracht 1

  • Ga naar de website van CodeWise
  • Installeer Flash als hier om gevraagd wordt.
  • Maak een account aan op Codewise.
  • Je krijgt een bevestigingsmail waarmee je je nieuwe account moet activeren.
  • Log daarna in met je nieuwe account.

Opdracht 2

  • Start de programmeer opdracht.
  • Kies jouw karakter door op de knop "Karakter" te klikken en kies een figuur.
  • Verander de achtergrond, Kies de wereldkaart.

Je bestuurt jouw karakter met de programmeer knoppen onder in het scherm.

  • Laat jouw karakter naar de dolfijn lopen.

Gebruik hiervoor de gele knoppen vooruit en draaien. Door op play te drukken worden jou instructies uitgevoerd. Je kunt het programma in de begin stand zetten door op de knop onder de Play toets te klikken. De knoppen die je voor deze opdracht nodig hebt zijn hieronder weergegeven met een rode rand.

Opdracht 3

  • Verplaats de dolfijn naar de pinguïn..

Hiervoor moet je:

  1. Naar de dolfijn lopen
  2. De dolfijn oppakken
  3. Naar de pinguïn lopen.
  4. De dolfijn weer neerzetten.

Tip! Oppakken en neerzetten doe je met een paarse knop.

Als alles gelukt is ziet je plaatje er zo zoals op de afbeelding hieronder:

Als je hulp wilt bij het programmeren, bekijk dan de video onderaan deze pagina.