mBot

Met de mBot Ranger kit kun je drie verschillende robots maken. Met de mBot V1.1 kun je één een robot maken. Met de apps op je mobiel of tablet kun je de programmeeropdrachten uitvoeren en daarmee de mBots laten bewegen. In de video zie je wat er mogelijk is met mBot. 

Bij mBot moet je de instructieblokken op de juiste plaatst zetten.

Voor het programmeren van mBot hoef je nog geen programmeercode te kennen.

Wat ga je leren?

  • Je leert een eenvoudige robot bouwen.
  • Je leert een robot te programmeren door gebruik te maken van instructieblokken.

Manier van werken

Deze opdracht doe je samen met een andere leerling.


Opdracht `1

  • Bouw één van de mBots robots (mBot V1.1 of mBot ranger).

Kies de robot die je wilt maken en zet hem in elkaar. De bouwinstructies, onderdelen en het gereedschap vind je in de kit.

Als de bouwinstructie van de mBot V1.1 ontbreekt, dan kun je die hier bekijken. 

Als de bouwinstructie van de mBot Ranger ontbreekt, dan kun je die hier bekijken. 

  • Maak een foto van je robot.

Opdracht 2

De mBot robots kan je programmeren en besturen met een mobiele telefoon, een tablet of een laptop..

  • Download en installeer de mBlock app op je mobiel of tablet.

De programma's kun je hier downloaden. Zorg ervoor dat je het juiste besturingssysteem kiest. Je kunt ook in de Play store of de App Store de mBlock app downloaden. 

Opdracht 3

  • Start de app en zet de mBot robot aan.

De app zal je vragen om bluetooth in te schakelen zodat je mobiel/tablet met de robot kan communiceren.

  • Bekijk de video.

In de video krijg je uitleg hoe je je mBot snoerloos verbindt met je device. 

  • Verbind je mBot met je device.
  • Voer daarna de opdrachten in de app uit.

Opdracht 4

De mBot robots programmeer je met mblock app. Deze lijkt veel op Scratch waarmee je al eerder gewerkt hebt. Op de volgende pagina's krijg je hulp bij het programmeren van verschillende onderdelen van de mBots:

  1. Aansturen van de led's 
  2. Vooruit en achteruit rijden
  3. Aansturen ultrasoon-sensor
  • Maak een programma, waarbij je eerst de robot een meter vooruit laat rijden, daarna een meter achteruit laat rijden en tot slot een bocht vooruit van 90° maken,
  • Maak een screenshot van je programma. 

Opdracht 5

Hieronder zie je een blad met 48 vlakken. Zes vlakken zijn gekleurd. Van je docent krijg je dit blad in het groot.

  • Zet je robot op het blauwe vlak. Programmeer de robot, zodat hij van het blauwe naar het groene vlak rijdt. Daarna rijdt hij van het groene naar het rode vlak. Tot slot rijdt hij naar het grijze vlak. De robot mag de andere gekleurde vlakken niet raken.
  • Film je robot als hij het parcours rijdt. Bewaar dit filmpje.
  • Maak een screenshot van het programma dat je gemaakt hebt. 

Opdracht 6

  • Bouw in het lokaal een ruimte met dozen zoals aangegeven in de afbeelding hieronder. Zorg dat aan één kant een opening tussen de dozen zit waar de robot doorheen kan. 
  • Programmeer de robot, zodat hij zelfstandig uit de opening kan rijden. Gebruik hiervoor de functie van de ultrasoon-sensor. 
  • Zet de robot op de plaats van het rode kruis. De rode pijl geeft de richting aan waar de ultrasoon-sensor heen wijst.  
  • Film de bewegingen van de robot. Je kunt stoppen met filmen als de robot zelf uit de opening is gereden. Bewaar het filmpje.
  • Maak een screenshot van je programma. 

Eindopdracht 

  • Maak een pagina op jouw website. Noem deze pagina "Lego Mindstorms". Hang hem onder de pagina Portfolio. 
  • Plaats op deze pagina de volgende afbeeldingen en filmpjes:
    • de foto van de robot.
    • het filmpje waarin de robot vooruit rijdt, een bocht  maakt en achteruit rijdt
    • het screenshot van het programma
    • het filmpje waarin de robot het parcours met de gekleurde blokken aflegt
    • het screenshot van het programma
    • het filmpje waarin de robot de weg vindt naar de uitgang tussen de dozen
    • het screenshot van het programma
  • Schrijf twee voorbeelden op waarbij het in de echte wereld nuttig is een robots op laatste twee manier te programmeren.